Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-mail-logging domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the invisible-recaptcha domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the it-l10n-ithemes-security-pro domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het avia_framework domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114
Hyperventilatie – van begrijpen tot behandelen - SmartEducation
< Terug naar cursusaanbod

Hyperventilatie – van begrijpen tot behandelen

Direct aanmelden

Planning

Startdatum
13-11-2023
Locatie
Antwerpen - Van der Valk
Tijd
09:00 - 17:00
Bijeenkomsten

Inhoud

Hyperventilatie is een klachtenbeeld dat steeds vaker in de kinesitherapeutische praktijk als indicatie voor behandeling opduikt. Via wetenschappelijk onderzoek weten we dat stress een belangrijke factor is in het ontstaan van hyperventilatie. In deze 2-daagse opleiding leer je meer over de oorzaken, gevolgen en behandeling van deze klachten.

We vertrekken vanuit de stressfysiologie om vandaaruit te ontdekken hoe stress een invloed heeft op de ademhaling. Je leert ook om aan de hand van gevalideerde onderzoeken een duidelijk beeld te schetsen van beïnvloedende factoren, die dan op hun beurt aangrijpingspunten vormen voor de behandeling.

Stressmanagement en relaxatietherapie zijn evidence-based onderdelen in de behandeling van (chronische) hyperventilatie. Het is belangrijk om oefenvormen zoals ademhalingstherapie en relaxatietherapie te leren toepassen met de best mogelijke richtlijnen. We gaan dus ook praktisch aan de slag met deze behandelingen (aangevuld met andere onderbouwde cognitieve en fysieke oefeningen) en leren dit concreet te implementeren aan de hand van casuïstiek.

Leerdoelen

  • Inzicht in de fysiologie en de etiologie van hyperventilatie.
  • De rol van de factor stress bij hyperventilatie.
  • Gebruik van gestandaardiseerde vragenlijsten voor zowel de evaluatie als voor het opvolgen van de evolutie van klachten bij hyperventilatiepatiënten.
  • Stressmanagement toepassen in de praktijk.
  • Inzetten van relaxatietherapie en andere oefenvormen bij hyperventilatiepatiënten.
  • Opstellen van een progressief en specifiek behandelprogramma opstellen voor hyperventilatiepatiënten en patiënten met andere stressgerelateerde klachten.

Docent

Gwenael Luypaert

Gwenaël Luypaert studeerde af als kinesitherapeut in 2009 (VUB- KUL). Meteen daarna kwam ze  terecht in een zelfstandige praktijk waar ze veel expertise opdeed in de behandeling van mensen met hyperventilatie. Sindsdien behandelt Gwenaël hoofdzakelijk patiënten met stress- gerelateerde klachten en/ of hyperventilatie. In 2019 startte ze een eigen praktijk en blijft ze zichzelf vervolmaken binnen haar interesse- en expertisedomein. Ze volgde verschillende langere opleidingen (2- jarige permanente vorming relaxatietherapie bij kinderen en volwassenen, KUL) en kortere opleidingen rond stress, hyperventilatie, ademhaling, relaxatietherapie, slaapmanagement, biofeedback,…

Doelgroep

Kinesitherapeuten, manueel therapeuten, osteopaten, artsen,..

Accreditatie

PQK - Algemeen kinesitherapeutisch - 24

PQK - Manuele therapie (automatisch toegevoegd) - 28

PQK - Respiratoire kinesitherapie (automatisch toegevoegd) - 28

Prijs

670€ (excl btw), 30% korting indien betaling met KMO-Portefeuille  (bij uw aanvraag dient u te opteren voor het thema 'beroepsspecifieke competenties')

Inbegrepen

Syllabus, lunch en koffiepauzes.

Extra info

© Copyright 2021 - SmartEducation