Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-mail-logging domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the invisible-recaptcha domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the it-l10n-ithemes-security-pro domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het avia_framework domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114
“Mijn kind slaapt niet door”. Hoe geef je als zorgverlener slaapadvies voor jonge kinderen? - SmartEducation
< Terug naar cursusaanbod

“Mijn kind slaapt niet door”. Hoe geef je als zorgverlener slaapadvies voor jonge kinderen?

Direct aanmelden

Planning

Startdatum
24-10-2023
Locatie
Gent - De Punt
Tijd
09:00 - 17:00
Bijeenkomsten

Inhoud

En? Slaapt ‘ie al door?!  Misschien wel de meest gestelde vraag aan ouders en tegelijkertijd het meest frustrerende onderwerp. De overload aan informatie over 'normale' slaap en slaaptips zijn overweldigend en tegenstrijdig.  Een belangrijk aspect: slaap moet rijpen bij het jonge kind: zowel biologisch als neurologisch.

Doorslapen is een mijlpaal voor vele ouders.  Maar soms duurt dit toch heel lang...  Slaapproblemen zijn vaak een symptoom van een veel ruimere en complexere problematiek met een dysregulatiemechanisme aan de basis.

Tijdens de opleidingsdag worden de deelnemers volledig ondergedompeld in de wetenschappelijke kennis over de fysiologie van slaap en de praktische aanpak van slaapproblemen binnen de klinische praktijk.  De docente spreekt vanuit haar wetenschappelijke expertise over slaapproblemen en vanuit haar ervaring opgebouwd binnen de klinische setting.

We vertrekken vanuit enkele casussen, waardoor deelnemers meteen een beeld krijgen van adviezen die kunnen worden meegegeven in hun praktijk.  Biologische slaapregulatoren en slaaprijping bij jonge kinderen komt aan bod.  Ook gaan we dieper in op de belangrijkste slaapverstoorders en de bijhorende praktische adviezen: het opzetten van een slaapomgeving, slaapbehoeften volgens leeftijd, adequaat eet- en slaapschema’s,  slaaproutines, optimaliseren van de prikkelbalans, het aanpakken van slaapassociaties en inzicht in de invloed van ouder-kind interacties op de slaap. 

Leerdoelen

  • Deelnemers hebben aandacht voor slaapproblemen in de klinische praktijk. Ze kunnen een onderscheid maken tussen biologisch normale slaap tegenover verstoorde slaappatronen bij jonge kinderen
  • Deelnemers kennen de werking van slaap bij jonge kinderen
  • Deelnemers hebben inzicht in het belang van het aanpakken van slaapproblemen en kunnen inschatten wanneer een doorverwijzing aangewezen is
  • Deelnemers zijn in staat om de basisprincipes en adviezen toe te passen in de klinische praktijk

Docent

Ina Van Humbeeck

Ina Van Humbeeck studeerde af als Master in de Psychologie in 2007 aan de KU Leuven. Na wat werkervaring opgedaan te hebben startte ze haar eigen praktijk in 2008, waar ze 10 jaar als kinderpsychologe werkte.

In 2019 behaalde ze het certificaat van slaapcoach (Baby Sleep Consultant Training- Baby Sleep Consultant New Zealand). Als slaapexpert begeleidt Ina ouders met een persoonlijke aanpak naar meer slaap zodat er terug rust en verbinding komt binnen gezinnen. Daarnaast schrijft ze regelmatig content en blogs op sociale media.

Doelgroep

Kinesitherapeuten, vroedvrouwen & andere (medische) professionals.

Accreditatie

PQK - Algemeen kinesitherapeutisch - 14

PQK - Pediatrische kinesitherapie - 14

PQK - Bekkenbodemreëducatie en perinatale kinesitherapie - 14

Prijs

350€ excl. btw , 30% korting indien betaling met KMO-Portefeuille (bij uw aanvraag dient u te opteren voor het thema 'beroepsspecifieke competenties')

Inbegrepen

Syllabus, lunch en koffiepauzes.

© Copyright 2021 - SmartEducation