Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-mail-logging domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the invisible-recaptcha domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the it-l10n-ithemes-security-pro domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het avia_framework domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /home/smarteducation/webapps/staging-smartedu/wp-includes/functions.php on line 6114
PowerTalk: Klinisch onderzoek van de schouder - SmartEducation
< Terug naar cursusaanbod

PowerTalk: Klinisch onderzoek van de schouder

Direct aanmelden

Planning

Inhoud

In de huidige literatuur en op de sociale media worden zowel de terminologie van schouderpijn, als het gebruik en de waarde van de zogenaamde orthopedische testen in het klinisch onderzoek ter discussie gesteld. Het is het doel in deze PowerTalk beide controversiële punten te bespreken, maar te eindigen met een positieve noot.

Jarenlang werden de meest voorkomende schouderklachten geclusterd onder de term “impingement”, verwijzend naar een structureel conflict tussen de humeruskop en het acromion, de “bad guy” van de schouder. Meer dan 50 jaar na datum moet deze term in vraag gesteld worden omdat hij geen weergave is van de meeste oorzaken van schouderklachten. Het is een uitdaging om een modernere term te vinden die de lading dekt van een grote groep patiënten met functionele schouderklachten.

Het gebruik van de zogenaamde orthopedische testen in het schouder onderzoek als diagnostisch tool om de onderliggende structurele pathologie van de klachten te achterhalen, is ingeburgerd in het klinisch redeneringsproces van vele therapeuten. Nu blijken de meeste van deze traditionele testen een vrij lage diagnostische accuraatheid te hebben in het diagnosticeren van structurele letsels. Moeten we dan het gebruik van deze testen volledig verlaten, of kunnen we een meer up-to-date interpretatie geven aan deze testen, waardoor ze in ons klinisch redeneringsproces nog steeds hun waarde behouden?

Leerdoelen

Na het volgen van deze PowerTalk heeft de deelnemer volgende competenties bereikt:

  • De deelnemer reflecteert kritisch over de huidige terminologie mbt schouderaandoeningen en heeft de intentie een hedendaagse terminologie te gebruiken in plaats van de traditionele labelling
  • De deelnemer reflecteert kritisch over het gebruik van de traditionele orthopedische testen in het klinisch onderzoek van de schouder
  • De deelnemer interpreteert de traditionele klinische testen op een eerder functionele dan structurele manier tijdens het klinisch onderzoek van de schouder
  • De deelnemer heeft de intentie om tijdens het klinisch onderzoek van de schouder symptoomreducerende testen te gebruiken en te interpreteren.

Docent

Doelgroep

Kinesitherapeuten, sportkinesitherapeuten, manueel therapeuten, sportartsen,...

Accreditatie

4 pt PQK

Prijs

58€ excl btw

Inbegrepen

Syllabus, uitgesteld kijken mogelijk tot 48u na het verzenden van de opname

© Copyright 2021 - SmartEducation