De 5 gouden tips voor een succesvolle onderneming
Schrik niet van deze titel. Je bent wel degelijk een blogpost van SmartEducation aan het lezen. Al lijkt deze stelling eerder thuis te horen in een heel andere sector dan in de gezondheidszorg, toch is ze wel degelijk van toepassing op jouw praktijk!
Want vergis je niet, een zorgpraktijk is nu eenmaal een onderneming. Of zo zou je ze tenminste toch moeten gaan bekijken. Nu meer dan ooit tevoren trouwens. Om ‘gezond’ te zijn in de gezondheidssector moet je meer in je mars hebben dan enkel de juiste diploma’s en uitstekende technische vaardigheden. Met gezond bedoel ik hier voor de duidelijkheid in de eerste plaats financieel gezond, maar evenzeer je goed in je vel voelen en jezelf kunnen zijn/blijven.
Hoe organiseer jij jezelf om die zorgpraktijk/onderneming succesvol te maken? Welke handleiding heb je daarvoor in je schuif liggen?
Weinigen onder ons zijn er zich van bewust dat je hier eigenlijk dagelijks mee bezig moet zijn. SmartEducation wil zich er actief voor inzetten om de therapeuten van morgen hiervoor de juiste eigenschappen aan te leren. Want wie hier niet in investeert, die mist de trein in een gestaag groeiend en meer concurrentieel landschap. Je neemt best nu al een voorsprong, voorkom dat je morgen niet alleen achter blijft op het perron…
Om je te helpen en bij te staan, delen we met veel plezier onze ervaringen in deze blogpost in de vorm van 5 gouden tips. Het zijn waardevolle aanbevelingen die ons hebben geholpen tijdens de groei van SmartEducation de laatste 5 jaar in combinatie met het runnen van een zelfstandige groepspraktijk.
- Ontwikkel een positieve en resultaatgerichte ‘bedrijfscultuur’.
Je bedrijfscultuur is de kern van je onderneming. Bepaal jouw waarden en straal het ook uit. - Omring je met de juiste mensen!
Je collega’s zijn je meest kostbare kapitaal. Selecteer ze op basis van de geschikte eigenschappen: “Skills are cheap, passion is priceless.” - Wil je succesvol zijn, dan moet je kunnen communiceren en leiding geven.
“Management is de dingen goed doen; leiderschap is de goede dingen doen.” - Investeer in je branding.
Een merk neerzetten kost energie en je moet juiste keuzes maken. Overstijg jezelf en bouw aan een concept. - Maak doelstellingen en wees je bewust van je rentabiliteit.
Je kan nu eenmaal niet om de cijfers heen. Bekijk de zaken vanuit een helicopterzicht.
Bij het neerpennen van deze tips hoort een gepast dankwoord aan een aantal mentoren die ons pad hebben gekruist, die ons hebben geïnspireerd en beïnvloedt. Misschien is dat nog wel de belangrijkste tip (5 + 1 gratis): Kom uit je comfortzone, stap even uit je praktijk en ga eens luisteren naar de strategieën die succesvolle ondernemers met jou willen delen.
Ontdek het aanbod praktijkmanagement bij SmartEducation!